7. okt. 2010

Fem kategorier

Vi har jobbet en stund med en oppgave kalt fem kategorier. De fem kategoriene var frukt, bær og grønt, barn som leker voksne, dyr, komposisjon og høst. Jeg har bilder i alle kategoriene, med unntak av barn som leker voksne. De fleste bildene er tatt ved Bjørheimsvatnet i Bjørheimsbygd, noen av dem er også tatt på skolen.


    Høst


Dette er et bilde av en hvit katt. Ideen var å bruke den retro stolen som et bra høstmotiv. Grunnen til den noe utradisjonelle beskjeringern var at jeg ikke ville det skulle bli for mye fokus på katten, men mer på fargene, i tillegg til at jeg ville ikke ha med personen som holder katten. Bildet har jeg redigert i photoshop hvor jeg blandt annet har brukt verktøyet curves og lagt mest vekt på rødtonene i bildet. For å få frem de interessange skyggene på bildet har jeg forsterket kontrastene. Katten står i interessepunktet, dette syns jeg jorde bildet ganske kult ettersom du må skikke litt ekstra etter for å se hva/hvem som står på stolen.



Her har jeg forsterket fargene på bildet, samtidig som jeg har dratt opp eksponering og dratt ned kontrast. Det orginale bildet var i utgangspunktet veldig mørkt. Jeg har også på dette bilde brukt verktøyet curves der jeg har justert fargene. Jeg ville ta et tradisjonelt landskapsbilde. En bra effekt var også oljesølet i vannet. Dette skapet et spennende mønster.


 
Her kan du se det siste bilde i kategorien høst. Motivet er et høstblad som ligger oppå vannhinnen. Jeg har brukt effekten "antikk" i iphoto. Der har jeg også forsterket fargene. Jeg synes dybden i bildet ble ekstra godt forsterket etter at jeg opnet bildet i curves og forsterket gultonene.








Dyr

 
Dette bilde er tatt av katten min på fronten av en trebåt. En effekt jeg har brukt er dybdeskarphet på speilreflekskameraet. Det kan du se ved at labbene og spissen på båten er i fokus, mens resten av bilde er mer eller mindre uskarpt. Fargene er redigert på den måten at det blir skapt en drømmende følelse av å se på det. På bilde kan du se skrålinjer, samt med at kanten på båten befinner seg i det gylne snitt.



Komposisjonen på dette bilde synes jeg ble ganske bra. Katten sitter i interessepunktet og passer perfekt inn i omgivelsene. Bildet er svært behagelig å se på selv om fargene er betraktelig sterkere. Linjer går igjen i bildet både på båten og i stråene bak katten. Fargene er varmere på det redigerte bildet. 




Komposisjon

 Dette bilde inneholder skrålinjer som krysses i forsvinningspunktet. Jeg har redigert bilde i photoshop. Da har jeg lagt mest vekt på å forsterke hvitfargen på katten for å få den mer i fokus. På denne måten forsterkes inntrykket av at den befinner seg også på dette bildet i interessepunktet. Når jeg tydeligjorde kontrastene på bildet ble speilingen i båten ekstra synelig, og dette synes jeg var en fin effekt. 



 Dette er en komposisjon som jeg også likte svært godt. Det er et bilde av Iris som ligger i en handlevogn. Spesielt med dette bilde er at den røde tingen som henger ned er veldig mye mer i fokus en resten av bildet. Her har jeg brukt dybdeskarphet for å få dette til. Bildet er redigert i fotoshop. Skrålinjer kan du se både på handlevognen og på veggen bak. 



Frukt, bær og grønt


 
I kategorien frukt, bær og grønt har jeg tatt bilde av en grønn sitron og noen tomater. For å skape en ekstra frisk og delikat følelse helte jeg først vann på grønnsakene, deretter babyolje. Babyoljen laget en slags glaserende virkning på tomatene og fikk dem til å se ekstra gode ut. Jeg valgte å ikke redigere fargene alt for mye på dette bilde, ettersom det ble en ganske god kontrast mellom fargene på grønnsakene og den grå bakgrunnen. 







På dette bilde har jeg brukt effekten antikk, deretter forsterket fargene i curves. Jeg synes speilingen på treflaten ble ganske fin. Jeg har også her brukt babyolje for å skape mer glans i bildet. Kontrastene er forsterket for å vise bedre hvor det skal være mørkt og hvor det skal være lyst. 




Beste bilde



 Dette bilde er mitt beste bildet. Bildet er tatt rett ved Sandnes brygge. Som du kan se har jeg redigert bilde ganske mye. Jeg har blandt annet forsterket fargene, samtidig har dratt opp kontrasten. Det er definitivt fargene som utgjør bildet og gjør det spesielt. Jeg likte også bildet er delt i to farger, gult og lilla. Bildet inneholder skrålinjer, og for at lyset var så sterkt på det orginale bilde ble det ekstra fint etter at jeg hadde redigert det. Man ser tydelig de herlige bevegelsene i vannet, og kontrasten fra mørk til lys.






Ut i fra denne oppgaven har jeg lært veldig mye som jeg ikke kunne fra før av, blandt annet om dybdeskarphet og komponering av bilder. Jeg likte spesielt at oppgaven var såpass fri og at vi fikk god tid på oss til å ta de ulike bildene.

1 kommentar: