7. des. 2010

5 kategorier del 2

Del to av oppgaven 5 kategorier. Her kommer det igjen bilder fra 5 ulike kategorier. Valgene vi hadde denne gangen var: vann, lys, portrett, blender/lukker og dokumentasjon. I bildene jeg legger ut nå har jeg kanskje vert litt mer bevisst på komposisjon, lys, klarhet osv. ettersom jeg har lært mye fra sist "5 kategorier oppgave". Jeg har gjentatt en slags blå/lilla kald farge i de fleste av bildene for å ha en slags helhet i oppgaven.



   Vann
 
Dette bilde er tatt i Tinnemyra på Notodden. Jeg har redigert kontrastene en del for å få frem den klare himmelen som speiler seg i vannet. Vannet er så stille at man nesten ikke kan se hvor stilkene i vannet begynner og slutter. Den lilla fargen er bevisst valgt for å lage litt mer spenning i bildet. Bildet inneholder skrålinjer.








Dette bilde har også en del kontrast i seg. I photoshop brukte jeg verktøyet color balance og justerte fargene til en lilla farge som jeg også brukte i det forrige bildet. Jeg har forsterket skarpheten i bildet for å gjøre vannkanten enda klarere og mer definert. Dette bildet er også tatt på Notodden.







Lys

I kategorien lys har jeg valgt dette bildet. Det viser sola som vises gjennom noen trær. Sola ligger i interessepunktet, og dette synes jeg gjør det behagelig å se på. Som du kan se på orginalfotoet er bildet ganske mørkt. Dette kommer av at jeg tok bildet mot sola. Derfor har jeg justert eksponeringen i bildet for så å forsterke kontrastene, slik at bildet ble litt lysere.











Portrett

 I dette fotoet av Annlaug har jeg valgt å ikke redigere det for mye ettersom det var ganske klart og fint fra før av. Bildet tok jeg på Figgjo utenfor porselensfabrikken. Jeg har redigert bildet i photoshop, der har jeg forsterket kontrastene og brukt verktøyet curves for å skape en litt varmere farge på bildet.









 
På dette portrettet av Mari har jeg forsterket kontrastene litt for å få en litt varmere glød i ansiktet. Ettersom bildet er tatt inne er ikke lyset så veldig godt, derfor har jeg også justert litt på eksponeringen på bildet. Alt sammen er gjort i photoshop.


















Blenderåpning

 Dette fotoet er av en istapp som henger på et autovern. Istappen er i fokus, mens resten av bildet er uklart. Jeg har redigert bildet i photoshop og brukt verktøyene curves og color balance. Jeg har lagt mest vekt på rødtonene i bildet slik at solnedgang lyset blir litt mer tydelig.







Dokumentasjon




Dette er en liten dokumentasjon av en person som koser med en hund, i dette tilfelle Iris og Bella. Fargene på fotoene er enkle, blå, oransje, hvit og svart. Oppgaven var å dokumentere noe som skjedde, for eksempel en person som spiste et eple eller en kopp som ble veltet osv. 
Grunnen til at jeg valgte akkurat dette temaet var fordi jeg syns det ble litt mer spennende, og søte :-) 



Beste bilde


Dette er mitt beste bilde. Jeg tok det tidlig på morgenen når sola var på vei opp. Jeg valgte dette fotoet fordi jeg likte stemningen på bildet, en slagt "stille før stormen" følelse. Kontrasten mellom den mørke og den lyse delen av himmelen er også noe av det jeg likte med bilde.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar